هفته مد – Fashion Week
News • Nov 6, 2018
هفته مُد یا فشن ویک، رویدادی در دنیای مد است که حدود یک هفته به طول میانجامد. در این رویداد، برندها و خانههای مد آخرین کالکشنهای خود را در “رانوی”ها به نمایش میگذارند (رانوی منظور همان کت واک مدلها در مسیر سالن شو است). این آثار به نمایش در آمده، به عنوان اصلیترین مرجع مد در فصول آینده قرار میگیرند. در این رویداد، اصلیترین ترندهای همان فصل و البته فصل بعدی مشخص میشود. پس قطب اصلی مشخص کردن ترندهای آینده همین هفتههای مد هستند.
مهمترین هفتههای مد در ۴ شهر برگزار میشود که به آنها لقب “بیگ فور یا چهار فشن ویک بزرگ” دادهاند. این هفتهها از پوشش حداکثری رسانههای مد برخور دارند و سرشناسترین برندها در آنها به ارائهی آخرین مجموعههایشان میپردازند؛ به همین دلیل است که عنوان مهمترین را از آن خود کردهاند. بیگ فور به ترتیب برگزاری عبارتند از نیویورک، لندن، میلان و پاریس. البته به جز شهرهای ذکر شده، بسیاری از شهرهای دیگر هم مثل برلین، لسآنجلس، مادرید، موناکو، کپنهاگ، شانگهای و توکیو هم هفته مد دارند.
به دلیل تمرکز جهانی و پوشش صد درصدی رسانهها، این رویدادها از بقیهی هفتههای مد مهمترند. علاوه بر این، برندهای مهم فعال در حوزهی مد هم در این هفتههاست که به معرفی کالکشنهای خود میپردازند.
بعضی از هفتههای مد تنها یک بار در سال انجام میشوند. اما هفتههای مد “بیگ فور” دو بار در سال برگزار میشوند. هفته مد مخصوص به هر فصل هم چند ماه پیش از آن انجام میشود تا با پیش نمایش ترندهای آینده، زمان کافی برای تأثیرگذاری آنان را در دنیای مد در اختیار بگذارد. برای مثال هفته مد بهار و تابستان ۲۰۱۹، در سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) سال ۲۰۱۸ برگزار میشود. هفته مد پاییز و زمستان هم در ماه فوریه و مارچ (بهمن و اسفند) برگزار میگردد.
این هفتهها موضوع خاصی را دنبال نمیکنند و تنها با نام عمومی فصول (بهار و تابستان – پاییز و زمستان) برگزار میشوند و این برندها هستند که برای کالکشن خود میتوانند روایت داشته باشند و یا خط فکری خاصی را دنبال کنند.
پیشینه
ایدهی اصلی هفته مد زمانی شکل گرفت که بازاریان شروع به استخدام مدلهایی کردند تا لباسهای مد نظر آنان را در فضاهای عمومی از مسابقات خاص گرفته تا سالنها به تن کنند. این نمایشها به تدریج تغییر کرد تا اینکه به شکل رانویهای امروزی درآمد. در سراسر دنیا، مجموعا ۱۳۸ هفته مد برگزار میشود.
اولین هفته مد در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحهی جنگ جهانی دوم در “نیویورک” برگزار شد. پیش از آن پاریس مهد هنر و البته پایتخت مد دنیا شناخته میشد. اما به دلیل جنگ و بحرانهای آن، تمام اتفاقات تحت تأثیر قرار گرفت و دیگر برای طراحان و مخاطبان اصلی مد ممکن نبود که برای آخرین دستاوردهای مد به این شهر سفر کنند. چنین بود که “الینور لمبرت”، روزنامه نگار مشهور مد و فشن ترتیبی برای اجرای هفته مد نیویورک اتخاذ کرد. این یک نقطهی عطف تاریخی بود، چرا که باعث شد نشریات معتبر مد مثل ووگ برای اولین بار به طراحانی غیر از طراحان پاریسی توجه کنند.
برند های معروف هر یک از هفته های مد
استریت استایل های هفته مد Street Style
استریت استایل (Street Style) به معنی آن است که افراد خلاقی با درک ترندهای جدید، استایلهایی را بر اساس سلیقه و هدف خود ست میکنند، در طول این رویداد به خیابانهایی که فشن شوهای مطرح در آنها برگزار میشود میروند و عکاسهای مد از آنها عکاسی میکنند.
اکنون رسانهها تاثیر زیادی در انتشار استریت استایلها دارند. به اختصار باید گفت بلاگرها، استایلیستها، عکاسها از عوامل استریت استایل هستند. استریت استایلها به دلیل تلفیق شدن فرهنگ و نظر جامعه با ترندهای صنعتی و نو از مهمترین منابع الهام طراحان لباس، برای طراحی مجموعه بعدی است.
حالت های نامتعارف لباس ها در هفته های مد
برای بسیاری از ما این سوال پیش میآید که چرا حجم بیشتر لباسهای به نمایش در آمده در هفتههای مد، حالتی نامتعارف دارند و شاید هرگز جایی پوشیده نشوند. در واقع، باید در وهلهی اول به این کالکشن لباسها به عنوان آثار هنری نگاه کرد. همانطور که نقاشیها از سبکهای متفاوتی تبعیت میکنند و همانطور که سبک رئال وجود دارد، سبک سورئال و امپرسیونیسم هم هست، این لباسها نیز سبک خود طراح را دنبال میکنند که گاه با طراحی آنان خواهان ارائهی مفهوم و مقصود خاصی است. پس میتوان گفت این آثار، حاصل تخیلات طراح هستند که به جای بوم نقاشی بر روی لباسها تجلی پیدا کردهاند. پس بسیاری از مواقع هدف طراح، پوشیده شدن این لباسها نبوده است، بلکه به دنبال نشان دادن تفکر خود در یک اثر هنری بوده است.
شرکت در هفتههای مد
بیشتر هفتههای مد به صورت پولی هستند. یعنی شما با پرداخت یک مبلغ حق شرکت در آن را پیدا میکنید. اما در مورد هفتههای مد اصلی (بیگ فور) حتما شما باید دعوتنامه داشته باشید و از طرف برگزار کنندگان دعوت شوید.
درخصوص هزینه های هفته مد؛ برای شرکت در هفته مد دو روش بیشتر وجود ندارد: یا با هزینهی خود برند شرکت کردهاید، یا از طرف هفته مد دعوت شده اید. در صورت اول، تمام هزینهها با شما خواهد بود. اما اگر دعوت شده باشید، هزینهی مکان اصلی و امنیت و… با خود برگزار کننده است. اما دیگر مسائل از قبیل طراحی صحنه، نور پردازی، مدلها، گریم و … به پای خود برند است.
افراد عادی می توانند با پرداخت هزینههایی گزاف در هفته مد شرکت کنند. ورودی فقط برای تماشای کالکشنها بسیار بالاست (چندین هزار دلار) و البته ردیفهای اول هم به افراد سرشناس تخصص دارد. البته برندهای مهم با پرداخت هزینه به سلبریتیها آنان را دعوت به شوی خود میکنند تا ارزش نمایششان را بیشتر کنند. برای مثال بیانسه، خوانندهی مطرح حدود 100 هزار دلار و ریحانا حدود 98 هزار دلار برای نشستن در ردیف اول رانوی دستمزد میگیرد.